Saturday, March 11, 2023

BRÜGGE, LUKSEMBURG JA BRÜSSEL - 1. PÄEV!

ESIMENE PÄEV - 27. VEEBRUAR 2023

Mõte teha väike kevade otsimise reis Belgiasse ja Luksemburgi tuli arusaamisest, et ma ei ole Euroopa Liidu riikidest külastanud nelja ühtedest väiksematest ehk siis Luksemburgi, Andorrat, Lichtensteini ja Monacot. Kõiki neid ühte reisi mahutada oleks olnud kas väga kallis või ajamahukas. Seega tuli ikkagi alustada ühest neist ning selleks osutuski Luksemburg kui kõige lihtsamini kätte saadav - Brüsselist rongiga 3 tundi! Ja kuna ma polnud Brüsseliski käinud (olen vaid Belgiast läbi sõitnud kunagise bussireisi raames Pariisi ja Amsterdami), siis mõeldud-tehtud! Katariina sai suhteliselt väikese vaevaga kaasa meelitatud ja ostsingi ära lennukipiletid Riia-Brüssel (tunduvalt mõnusamad lennuajad ja odavamad hinnad kui Tallinnast Brüsselise). Hiljem selgus, et Katariinal oli see Riia pisiasi muidugi kõrvust mööda läinud...

Nii me siis eile hommikul startisimegi minu autoga 8.30 Riia lennuvälja poole. Sõit oli meil natukene kummaline, sest aeg-ajalt pidime tegema auto esiklaasi pesemise peatuseid: nagu igal sügisel ei suutnud ma selgi korral panna õigel ajal talvist klaasipesuvedelikku oma autole ja kogu see süsteem  on ilmselt katki külmunud, sest vaatamata mitmetele vahepealsetele suladele pole see tööle hakanud. Mis on muidugi väga imelik, sest nii juhtub minuga absoluutselt igal aastal ja ükski aasta pole veel midagi katki läinud - sulab üles ja töötab jälle! Aga no mitte nüüd! Sestap meil oligi plastpudeliga klaasipesuvedelik kaasas, mida siis kasutasime, kui ma enam mitte midagi esiaknast välja ei näinud.

4 tundi sõitmist ja olime peaaegu kohal... ja kohal oli ka järgmine probleem... Katariina ei leidnud minu telefonist kinnitust makstud parkla eest, et kuhu peame oma auto siis täpselt jätma. Tiirutasime erinevate parklate vahel natukene aega ja "proovisime" kas mõni tõkkepuu laseb meid läbi. Kusjuures seal oli teisigi nõutult ringi sõitvaid eestlasi. Kirjade järgi pidin saama automaatselt parklasse sisse. No ei avanenud meie ees ükski värav! Ei suutnud ma ka välja mõelda kuhu mu telefonist see kiri sai kaduda!? Kaalusime, et järelikult tuleb lihtsalt suvalisse parklasse sõita ning uuesti maksta, sest ega ma ei mäletanud sedagi, millise firma parklasse olin koha broneerinud ja siin on neid mitmeid. Igaks juhuks jäin kuskil tee ääres korraks seisma ja vaatasin ise oma kirjakasti läbi ja loomulikult oli see kiri seal olemas!

Nüüd saime siis juhatuse järgi kiiresti õigesse parklasse. See süsteem on väga hea: tellid omale koha ära, tasud selle eest, sõidad kohale, pargid auto ära ja kohe tuleb buss, mis reisijad lennujaama viib. Kusjuures ei ole ka kallis - 8 päeva parkimise eest maksin vaid 35 eurot. Saime kiiresti lennujaama ja turvakontrolli läbitud, lend aga hilines ligi poolteist tundi. Selleks ajaks kui lõpuks lennuki peale saime, oli õues võimas lumetuisk. Õnneks olid meie kohad lennuki keskel. Esiukse juures paarile reale tuiskas meeletult lund peale kogu selle aja mis uksed lahti ja reisijad lennukisse läksid. Ilmselt juba istusid märgadele toolidele ja selleks ajaks, kui mina uksest sisse astusin, olid vaesekesed juba päris paraja lumekihi alla mattunud.

Paari tunni pärast maandusime juba Brüsseli Charleroi lennujaamas. Sealt oli veel bussiga tunnikene Brüsselisse. Meie hotell oli Brüssel-Midi rongijaamast, kus bussilt maha tulime, vanalinna poole umbes 10 minutit jalutada. Hotell millegi positiivsega meid üllatada ei suutnud - suhteliselt õnnetu tuba. Olin lennukis proovinud panna paika meie homset päeva Brüsselis, mis õnnetuseks oli esmaspäev, mil enamus muuseume ja turiste huvitavaid kohtasid on suletud. Esmaspäevad on üldse ühe korraliku turisti õudusunenägu! Korraks oli käinud mul peast läbi fakt, et Brüsselist vaid tunnikese rongisõidu kaugusel on üks Belgia armsaim ja ilusaim linn Brügge, et kui jõuaks kuidagi sinnagi... Nüüd jäingi mõtlema, et aga miks mitte!? Brügge muuseume vaadates tundusid enamus olevat avatud esmaspäevalgi. Ilmselt väikelinn ei saa lubada endale sellist luksust, et igal esmaspäeval muuseumid kinni hoida. Väga kiiresti muutsime oma esialgse plaani ära, et olla esmaspäev Brüsselis, siis teisipäeval sõita Luksemburgi ja neljapäeval sealt tagasi ning siis reede ja laupäev Brüsselis ja pühapäeval lennukile ning ohverdasime hea meelega esmaspäevase päeva Brüsselis Brüggele. Mõeldud-tehtud! Katariina vaatas rongi aja. Rongid poolde Euroopasse väljuvad siit samast Brüssel-Midi jaamast - Londonisse, Pariisi, Kopenhaagenisse, Antwerpenisse, Amsterdami, Milanosse jne-jne. Tõeline maailma keskpunkt! Või vähemalt Euroopa. Hommikul sõime enne rongile minekut hotellis hommikust. Katariinale see üldse ei meeldinud ning tõotas siin rohkem mitte süüa! Mulle käis küll. Olen suhteliselt vähenõudlik.

Rongi peale saamine oli omaette tsirkus - kolm korda vahetati perrooni, kust rong pidi väljuma: kõik inimesed jooksid karjas ühelt perroonilt teisele. Õnneks olid perroonidel elektroonilised infotahvlid. Neid pidi kullipilgul jälgima kogu aeg - et millal peaks jälle jooksma ja mis suunas! Üks belglanna mainis selle peale tagasihoidlikult, et raudteetransport ei ole just belglaste kõige tugevam külg. Aga pean ütlema, et meie reisi lõpuks olime meiegi juba harjunud sellega. Brügge linna ala on kuulunud läbi ajaloo küll roomlastele, frankidele ja kannatanud ka viikingite rüüsteretkede all.  Brügge sai linnaõigused 1128. aastal ja umbes sellest ajast alates on olnud tegemist rikka kaubanduslinnaga. Brügge on kuulus oma pitside ja kangakudujate poolest. Kesklinn on säilinud suhteliselt algsel kujul ning kuulub UNESCO maailmapärandi nimistusse. Rongijaamas rongilt maha tulles kasutasime alati töötavat lahendust ehk järgisime massi ja 10 minuti pärast olimegi imeilusa vanalinna tänavatel.

Esimese asjana avastasime ennast pool juhuslikult Sint-Janshospidali muuseumi aiast. Tegemist on ühe vanima säilinud ja restaureeritud keskaegse kiriku juures asuva haiglaga Euroopas. Hetkel oli suur osa sellest muidugi remondis ja teine osa esmaspäeviti suletud! Kuigi see oli ainukene koht, mis Brügges tõesti oli täna kinni. Siin asub ka üks paremaid Hans Memlingi, kuulsa keskaegse madalmaade kunstniku, kollektsioone ja vana apteek. Edasi jalutades olimegi varsti vanalinna südames kunagisel turuplatsil ja praegusel linna keskväljakul. Siin asus meie põhiline sihtmärk ja eesmärk - Salvador Dali muuseum. Imepisikene muuseum sellise kaliibriga suurmeistri jaoks! Selle eest on väike ruum aga paksult Dali meistriteoseid täis tuubitud. Siin on üle 300 teose - maale, graafikat, skulptuure, joonistusi jne. Tegemist on Dali ühe parima kollektsiooniga maailmas. Erakollektsioon. Mina igal juhul olin vaimustuses! Näituse kujunduse võiksid nad küll varsti ringi teha... see oli päris masendav!

Hoone, Belfort, mille ühes osas Salvador Dali muuseum asubki, on ka omaette vaatamisväärsus. Tegemist on 13. sajandist pärineva 83 meetrise kellatorniga, kuhu viib üles 366 trepiastet. Kellatornis asub 47 kellast koosnev kariljon, mida mängitakse kolmapäeviti, laupäeviti ja pühapäeviti. Suvel saab nautida lausa erilisi kariljoni kontserte. Kariljonist olid näiteks vaimustuses Peeter I ja Katariina oma reisil Amsterdami ja Pariisi. Nad ei olnud kunagi varem sellise süsteemiga kokku puutunud ning see tundus neile päris maailmaimena! Peeter tõi nimetatud reisilt ühe Venemaale kaasagi. Brügges on lausa oma kariljoni mängimise meister. Sellesse torni meie aga ei roninud, kuid käisime hiljem samal väljakul, aga tunduvalt  madalamas tornis, kust siiski avanes samuti kaunis vaade. Samas: ega me võrrelda ei oska, sest kõige kõrgemas ja kõige ikoonilisemas Brügge, kui mitte kogu Belgia, tornis meie ei käinud. Belforti torn kuulub samuti UNESCO nimistusse ning on üks vanimaid ja parimaid näiteid keskaegsest avalikust ja linna arhitektuurist eksponeerides muljetavaldavalt tolleaegsete linnakodanike eneseteadvust ning uhkust. Hoones, mis asub nö kellatorni küljes või mille küljes on kellatorn, asus linna rahakassa, kus hoiti kunagi marke, tähtsaid pitsereid ning rahalisi vahendeid.

Dali muuseumist tulles jalutasime linnas ringi. Kohe turuplatsi lähedal on teine väga tähtis keskus - raekojaplats. Vaatasime Raekoda. Kogu linn on siin tihedalt täis pikitud martsipani- ja śokolaadipoode ning muuseume. Ühte astusime ka sisse, aga tundus kuidagi mõttetu ja kallis. Kui Dali muuseumis oli meie käest küsitud vaid 8 eurot, siis siin küsiti 20. Ja nõnda me läksimegi hoopis Historiumi. See tundus mulle päris huvitav ning me ei pidanud pettuma. Pileti hind oli siingi suhteliselt kallis, aga oli igati seda väärt. Muuseum koosneb kolmest erinevast osast, millele kõigile saab ka eraldi pileteid osta. Meie võtsime kogu paketi.

Esimene ja kõige suurem osa on audio-visuaalne tuur läbi keskaegse Brügge Jan van Eyck´i ühe kuulsaima maali "Madonna lapse ja Canon van der Paele´ga" sündimise lugu kunstniku noore selli silme läbi. Kunstnikusell armub nimelt maalil Madonnaks poseerinud tütarlapsesse! Ning erinevalt paljudest muudest õnnetutest armastuslugudest abiellub neiuga. Teise osana saime virtuaalse tuuri lennates üle ja läbi tolle aegse Brügge ning kolmandana saime ronida veel linna ühe ilusaima uus-gooti stiilis hoone torni ja vaadata sealt kogu vanalinna!

Torni minemiseks tuli saada luba astudes läbi väga kitsukese värava: kes läbi ei mahu ei saa ka torni minna. Alguses mõtlesin, et tegemist naljaga, aga kui ma siis seal üleval tornis olin ja ei mahtunud ennast kott seljas ringi keerama selgus, et naljast asi kaugel. Ronisime alla. Kõht oli parasjagu tühjaks läinud ja tahtsime süüa. Ilusate kohvikutega oli siin kusjuures keeruline - enamus neist on mõeldud väljas istumiseks, mida praegune aasta-aeg ei soosi kohe kuidagi. Meie tahtsime head sooja kohta, sest väljas oli suhteliselt jahe. Päike soojendas küll kenasti, kuid kohtades kuhu päike ei ulatunud, oli päris külm ja kõle. Kõige käepärasem variant tundus olevat Histroriumi juurest üle väljaku asuv Burger King. Olen küll suhteliselt väike hamburgeri ning üldse kogu kiirtoidu austaja, kuid nüüd kulus see väga ära ja tundus päris hea! Ilmselt oli kõht jube tühi.

Kõht täis soovisime käia veel ära õllemuuseumis The Beer Experience. No õigemini mina soovisin. Katariinat jätab õlu täiesti külmaks. Aga muuseum talle täitsa meeldis! Brügge muuseumid on üldse lahedad. Ikka imestan kui huvitavaks on võimalik muuseume teha!? Piletit ostes saime kaasa kõrvaklappidega tahvelarvuti. Muuseumisaalides pilte jm esemeid sellega skaneerides said kogu info antud eseme kohta kas tekstina lugemiseks tahvlisse või jutuna kuulamiseks. Valiku tegid ise. Oli näiteks ka eraldi lastetuur. Ning ekraan, kust sai tutvuda erinevate riikide õllede reklaamidega. Eesti omasid vaadates hakkas natukene häbi ja panime need kiiresti kinni... muuseumis oli päris palju rahvast. Kui muuseum läbi vaadatud, siis saime muuseumibaaris degusteerida ka erinevaid õllesorte üle maailma. Kuna Katariina õlut ei joo, siis ostsin ainult mina degusteerimisega pileti. Pärast muidugi selgus, et üks puuvilja õlu maitses talle küll väga!

See oli ka meie viimane käik tänase päeva jooksul - õues hakkas juba hämarduma ning kell oli vaikselt saanud kuus. Jalutasime veel vaatama imeilusat kanalite piirkonda. Kenasti jäi meile teele postkast. Õnneks tuli vähemalt nüüd meelde, et mul ju kotis hommikul siit kõrvalt poest ostetud postkaart ja mark. Kirjutasingi siis samas tänaval kaardi ära ja panin posti. Äkki jõuab isegi enne meid koju! Laevatavaid kanaleid, kus suvisel perioodil ka turistidele lõbusõitu pakutakse, on Brügges palju. Linna nimetataksegi ka teiseks Veneetsiaks. Kuigi minu arust viimasest on ta küll ikka väga erinev. Ainukene sarnasus ongi kanalid! Aga kanalitega linnasid on maailmas palju! Jalutasime seal imeliste vaadetega kanalite ääres päris pikalt. Brügge on äärmiselt puhas ja korras linn. Kõik nurgatagusedki hiilgavad puhtusest. Vähemalt vanalinna osas. Etteruttavalt võingi tõdeda, et ligilähedaltki sellist puhtust ei kohta näiteks Brüsselis mitte kunagi. Brügge meile igal juhul väga meeldis! Jõudsime seitsmese rongi peale, et Brüsselisse tagasi sõita. Sinna jõudes käisime hotelli juures poest läbi. Ostsime mõned apelsinid ja mahla. Pärastlõunasest tugevast söömaajast oli kõht veel nii täis, et päris õhtusööki küll ei tahtnud. Piisas puuviljadest. Hotellis saime natukene veel kirjutada ja lugeda, mõlemad pidime ka õppima veel ja siis tuligi uni peale. Homme ootab meid kell 11 Luksemburgi minev rong.

Raha kulutasin reisi alguses 15 eurot bussipiletile lennujaamast Brüsselisse, hommikusöök oli 7,5 eurot, rongipilet Brüggesse maksis 16 eurot, Dali muuseum 8 eurot, Historium 23 eurot, Õllemuuseum koos degusteerimisega 18 eurot, lõunasöök 11 eurot, poes kulus 3 eurot ja postkaart + mark maksid 3,50. Kokku kulutasin tänasele tihedale muuseumipäevale 105 eurot.